University of Sydney & SU virtual workshop - Theme #2 : les biomatériauxLe 21 octobre 2020 - à 8h30 (heure de Paris)

Après la thématique de l'énergie, l’Université de Sydney, Sorbonne Université et l’institut de science des matériaux iMAT exploreront le mercredi 21 octobre les avancées de la recherche dans le domaine des biomatériaux.

S’inscrivant dans le cadre du partenariat stratégique entre Sorbonne Université et l'Université de Sydney pour stimuler les échanges scientifiques et créer des synergies entre les équipes de recherche, cet évènement sur les biomatériaux est le deuxième d'une série de 4 ateliers thématiques axés sur les secteurs clés en science des matériaux.

• Date: mercredi 21 octobre 2020
  • Heure: 08:30 - 10:00 heure de Paris/17:30 - 19:00 heure de Sydney
  • Lieu: Webinaire Zoom

Les prochains ateliers de la série couvriront la catalyse et l'optique, le 28 octobre et le 4 novembre respectivement.

Inscriptions :  https://www.eventbrite.com.au/e/sydney-and-sorbonne-joint-workshop-on-materials-science-biomaterials-tickets-124642658547

Programme

• 8 :30 : Welcome : Prof. David McKenzie, Professor of Materials Physics, School of Physics, University of Sydney,Prof. Mathieu Salanne, PHENIX Laboratory, Sorbonne University

• 8 :40 : Prof. Souhir Boujday, Surface Reactivity Laboratory (LRS), Sorbonne University
  • 8 :50 : Prof. Marcela Bliek, School of Biomedical Engineering, University of Sydney
  • 9 :00 : Dr. Thierry Azaïs, Chemistry of Condensed Matter Laboratory (LCMCP), Sorbonne University
  • 9 :10 : Prof. Colin Dunstan, School of Biomedical Engineering, University of Sydney
  • 9 :20 : Dr. Fahmi Bedoui, Roberval Laboratory, University of Technology of Compiègne, Alliance Sorbonne Université
  • 9 :30 : Prof. Hala Zreiqat, School of Biomedical Engineering, University of Sydney
  • 9 :40 : Discussions, conclusions and next steps : Prof. David McKenzie, Professor of Materials Physics, School of Physics, University of Sydney,
    Prof. Mathieu Salanne, PHENIX Laboratory, Sorbonne University

Contacts

• Rakhee Patel, Responsable de Partenariats Internationaux à la Direction du Développement International de Sorbonne Université : +33 1 44 27 35 01 ; rakhee.patel [@] sorbonne-universite.fr
  • Emmanuel Sautjeau, Chargé de projet iMAT : emmanuel.sautjeau [@] sorbonne-universite.fr

15/10/20

Les intervenants

Thierry Azaïs

Chemistry of Condensed Matter Laboratory (LCMCP), Sorbonne University

Thierry Azaïs is associate professor at the Laboratoire de chimie de la matière condensée de Paris (LCMCP) where he is leading the team SMiLES « Spectroscopy, Modelling at interfaces for Environment and Health ». He is focusing his research of the development of NMR methods for the comprehension of biomineralization processes.

Fahmi Bedoui

Fahmi Bedoui is associate professor at the Université de Technologie de Compiègne France. He is member of the Materials and surface team of the Laboratoire Roberval. The research carried out within the materials and surface team focuses on the study and modeling in surface and volume of the mechanical behavior of materials in relation to their microstructures.

Marcela Bliek

School of Biomedical Engineering, University of Sydney

Professor Marcela Bilek holds a PhD from the University of Cambridge, UK, a BSc from the University of Sydney and an MBA from the Rochester Institute of Technology, USA. She is Professor of Applied Physics and Surface Engineering at the University of Sydney. Prior appointments include visiting Scientist at the Lawrence Berkeley National Laboratory in Berkeley, USA, visiting Professor at the Technische Universitat Hamburg-Harburg in Germany and a Research Fellow at Emmanuel College, University of Cambridge, UK

Souhir Boujday

Surface Reactivity Laboratory (LRS), Sorbonne University

Souhir Boujday is Professor of chemistry at the Faculty of Science and Engineering of Sorbonne Université working at the Laboratoire de Réactivité de Surface. She leads the group Nanomaterials and Surfaces at the BioInterfaces (NanoBioSurf). Her research interest is focused on a molecular approach of surface functionalization for biological applications including biosensors, biofouling, and drug delivery

Colin Dunstan

School of Biomedical Engineering, University of Sydney

Associate Professor Colin Dunstan is a respected authority on bone metabolism with over 25 years of experience in both clinical and basic research. He was part of the team that identified osteoprotegerin, RANK ligand and RANK as central regulators of bone resorption. He has extensive experience in both academic and industry (Amgen) settings. He currently serves on the editorial boards of Endocrinology and the Journal of Bone and Mineral Research. Current research interests are in the local regulation of bone remodelling and in interactions between bone cell activity and cancer cells.

Hala Zreiqat

School of Biomedical Engineering, University of Sydney

Hala Zreiqat AM is Professor of Biomedical Engineering, a 2016-2017 Radcliffe Fellow at Harvard University, a National Health and Medical Research Council Senior Research Fellow, Director of the ARC Training Centre for Innovative BioEngineering and is Head of the Biomaterials and Tissue Engineering Research Unit in the Faculty of Engineering at the University of Sydney. She is also an Honorary Professor at Shanghai JiaoTong University (2013-2019). Her group consists of multidisciplinary team of researchers including engineers, cell and molecular biologists and clinicians. Her lab works on the development of novel engineered materials and 3D printed platforms for regenerative medicine, particularly in the fields of orthopaedics, dental and maxillofacial applications. In addition, her group is interested in the development of novel nanospheres for growth factors, drug and cell delivery as well as novel injectable materials.

17/10/20